Af en toe zie ik op Facebook opmerkingen of vragen voorbij komen over allergische reacties op schmink producten. Vaak heeft een schminker een telefoontje of mailtje gekregen van een ouder / klant over een reactie bij een kind en weten we op dat moment niet goed hoe we moeten reageren.

Buiten dat we niet goed weten wat we aanmoeten met de vraag, weten we vaak ook niet waarom reacties op kunnen treden en zijn we natuurlijk bang voor negatieve reclame voor ons bedrijf.

In dit artikel wil ik dit onderwerp eens met jullie onder de loep nemen.

Tip 1. Zorg dat je informatie hebt over allergische reacties en waarom deze optreden.

Wat we eenvoudig terug kunnen vinden, is dat het eigenlijk best vaak gebeurd dat mensen allergisch zijn voor cosmetische producten of ergens in hun leven een allergie hebben ontwikkeld voor een bepaald ingrediënt van deze producten. Gelukkig zijn reacties vaak mild van aard en is in slechts 10% van de gevallen, de oorzaak van de allergische reactie, het huidcontact met het product (ingrediënt). Dus een reactie op een bepaalde stof in de schmink dat in contact komt met de huid.

De meeste huidreacties (ongeveer 90%) worden veroorzaakt door een huidirritatie. Deze ontstaan door de optelsom van gelijktijdig gebruikte producten. Bijvoorbeeld schmink in combinatie met zonnebrand of schmink in combinatie met een verkeerde remover.

De stoffen (allergenen) die het meest zorgen voor reacties, zijn parfumgrondstoffen en conserveringsmiddelen.

Ondanks dat reacties op cosmetica regelmatig voorkomen, horen we nauwelijks tot zelden over een reactie op schmink producten. Nu worden alle schmink producten die als dusdanig verkocht mogen worden, gemaakt in overeenstemming met de Europese richtlijnen voor cosmetica en dus als veilig gemarkeerd. Let er dus altijd een goedgekeurd schminkproduct gebruikt. Is het niet goedgekeurd, dan is dat product dus niet getest voor veilig gebruik op de huid en vergroot het je risico op een allergische reactie.Maar ook bij goedgekeurde schmink  kan het sporadisch voorkomen dat iemand allergisch is voor een van de ingrediënten..

Tip 2: Weet wat voor soort allergische reacties er zijn op schmink

De meeste contact allergische reacties, treden direct op na het aanbrengen van de schmink. Dit duurt soms slechts enkele seconden, maar kan ook na een paar minuten ontstaan. Bij hoge uitzondering treed een reactie pas op na enkele uren, wanneer de allergenen in de schmink goed zijn doorgedrongen in de huid. In zeldzame gevallen ontwikkeld een reactie zich pas na 24 uur.

Huidirritatie treed vaak pas op bij het verwijderen van de schmink, wanneer een remover in contact komt met de schmink en de huid.

De kans is dus groot wanneer een ouder / klant je na een dag belt over een allergische reactie na het verwijderen van de schmink, de oorzaak ligt in het verwijderen en niet in de schmink zelf.

Tip 3: Weet wat je moet doen wanneer een directe reactie optreed tijdens het schminken.

Als er tijdens het schminken een allergische reactie optreedt terwijl je met een bepaald product aan het schminken bent, is het belangrijk dat je weet welke producten je bij het kind of de volwassenen gebruikt hebt. Maar eerst haal je zo snel mogelijk de schmink van de huid. Met een vochtig doekje zonde parfum of andere toevoegingen of als je een wasbak met stromend water in de buurt hebt, met water en allergeen en parfumvrije zeep.

Daarna kan de klant/ ouder de huid eventueel insmeren met Aloë Vera gel (zo puur mogelijk) om de reactie te verzachten of er schijfjes komkommer opleggen om de reactie/ irritatie te verminderen.

Adviseer de ouders om de huid te behandelen met een zuivere moisturiser, denk aan bijvoorbeeld biologische cactusvijgolie, ook wel Moroccan Prickly Pear Seed Oil genoemd.  Bij twijfel over allergie, adviseer de klant/ ouder altijd om een klein beetje van de schmink aan de binnenkant van de pols aan te brengen, zodat je kunt zien hoe huid reageert.

Tip 4: Weet wat je moet doen wanneer een verlate reactie ontstaat op de Schmink

Voor de meeste gevallen van een verlate reactie op zoals men denkt, de schmink, komt het door het verkeerd verwijderen van de schmink. Ouders hebben vaak de neiging om het kind eens lekker schoon te boenen onder de douche of in bad. Door het vele boenen en schrobben raakt de huid geïrriteerd en krijgt het kind er last van.

Vaak krijgt dan de schmink de schuld van de reactie, terwijl het ligt aan de manier van verwijderen. Adviseer de klant / ouder dan ook van te voren, de schmink gewoon rustig en zacht te verwijderen, dat behoed je al voor heel veel klachten.

Verder kan een verlate reactie ook optreden in een zogenoemd stapeleffect, een combinatie van de ingrediënten die in schmink zitten met bijvoorbeeld de ingrediënten die in zonnebrand zitten. Ook hier geldt dan, voorzichtig reinigen en eventueel medisch advies inwinnen. Het is dan belangrijk dat de klant /ouder weet welke schmink producten (met welke ingrediënten) jij gebruikt hebt en welke middelen zij gebruikt heeft voor het verwijderen van de schmink.

In zeer zeldzame gevallen (minder dan 1%) bij een verlate reactie op schmink, altijd zo snel mogelijk medisch advies vragen bij een huisarts of huisartsenpost. Allergische reacties in het gezicht zorgen vaak ook voor zwellingen en kunnen problemen voor de ogen en luchtwegen opleveren. Volg het advies van de arts.

Het advies naar de klant / ouder is: zorg ervoor dat je alle Schmink van het gezicht of andere lichaamsdelen hebt gehaald. Doe dit met behulp van parfum- en allergeenvrije  zeep onder een lauwwarme douche, dan profiteer je van de verzachtende werking van het stromende water.

Doe hierna niets op het gezicht tenzij je dit advies van de huisarts of huisartsen post hebt gekregen. Ga niet zomaar allerlei middelen gebruiken, dit kan de reactie versterken en verergeren. Je kunt vragen of je een antihistamine zalf zoals bijvoorbeeld Bepanthem crème mag gebruiken ter verzachting.

Verder is het heel belangrijk dat de huid, tenzij anders gemeld door een huisarts, zoveel mogelijk met rust gelaten wordt en zeker niet in de zon komt. Dit kan lastig zijn als het mooi weer is, maar het is belangrijk voor het herstellen van de huid. Dus proberen om zoveel mogelijk direct zonlicht te vermijden en als het kind toch naar buiten wil, het een grote zonnehoed op te zetten.

Tip 5: Geef voorlichting aan de ouders

Als je gaat schminken is het verstandig om direct na het schminken aan de ouders of je model uit te leggen, hoe ze het product het beste van de huid kunnen verwijderen. Zelf adviseer ik altijd het zeepje van Cameleon te gebruiken of baby shampoo met warm water. Beide zijn zacht voor de huid en zeer geschikt om schmink van de huid te verwijderen.

Leg uit dat schrobben en boenen om schmink te verwijderen, geen goed idee is. De huid wordt geïrriteerd en rood door het schrobben en dit voelt allerminst prettig. Schmink is gemaakt om slechts tijdelijk op de huid te blijven zitten. Mocht er een kleurzweem achterblijven na het verwijderen van de schmink, was deze dan na een tijdje nog eens. De poriën moeten soms even de tijd krijgen om pigmenten los te laten. Dit wordt niet versneld door het gebruiken van agressieve reinigingsmiddelen of door extra te boenen.

Persoonlijk ben ik fan van het zeepje van Cameleon om schmink te verwijderen van de huid. Eventuele kleurzweem gaat hier ook verreweg het best mee van de huid naar mijn mening. Dit zeepje geef ik altijd samen met mijn visitekaartje aan de klant / ouder, voor het geval dat er nog vragen zouden zijn. Buiten dat dit oprecht gemeend is om eventueel hulp te bieden mocht het nodig zijn, is het direct ook handig om een kaartje mee te geven vanuit het oogpunt marketing.

Tip 6: Zorg dat informatie beschikbaar is voor ouders

De meeste van ons hebben een website om schmink diensten aan te bieden. Hier laten we natuurlijk de meest prachtige creaties zien, geven we prijzen, staan onze gegevens voor het maken van boekingen etc.. Als Pro Tip zou ik iedereen op willen roepen om een extra pagina aan je website toe te voegen, met verwijder instructies voor je schmink. Als een service voor je klant. Dit hoeft geen uitgebreid artikel te zijn maar een paar leuke plaatjes en een korte uitleg zijn al voldoende. Op deze manier kan je altijd nog verwijzen naar de informatie op je website en heb je weer een extra reden om je visitekaartje weg te geven.

Tip 7: Test bij twijfel de schmink voor gebruik

Wanneer iemand uitslag, eczeem, een geïrriteerde, extreem droge of zonverbrande huid heeft, kiezen de meeste van ons om deze persoon niet te schminken. Wat zeker de beste keuze is. Een huid die niet 100% gezond heeft geeft meer kan op irritatie dan een gezonde huid, Er zijn echter ook twijfelgevallen waar je zelf of ouders / het model twijfelen of ze tegen de schmink kunnen.

Dit kun je gelukkig redelijk eenvoudig testen door een lijntje schmink te zetten aan de binnenkant van de pols. Hier is de huid het dunst en zal een eventuele reactie het snelst optreden. Je hoeft hiervoor maar een minuut of 5 te wachten en je weet of de persoon wel of niet tegen de schmink kan die je gebruikt.

Tip 8: Zorg voor goede hygiënische producten

De staat van je schminkmateriaal is ook heel belangrijk voor eventuele reacties die je modellen kunnen krijgen. Met staat van de schminkmateriaal, bedoel ik de staat waarin deze verkeert. Zorg er altijd voor dat je penselen en sponzen goed gewassen en schoon zijn. In vuile penselen en sponzen gaan bacteriën zitten en deze kunnen bijdrage aan een eventuele reactie op schmink.

Voor de schmink zelf geld dat je deze goed schoon houd en let op de houdbaarheid. We weten dat schmink van 10 jaar oud het nog best goed kan doen, maar deze kun je beter niet gebruiken op iemands huid.

Zorg er dus voor dat je schmink niet té oud is en je gereedschap goed en hygiënisch schoon is.

Tip 9: Schmink geen kinderen met een beschadigde, geïrriteerde of gevoelige huid.

Tip 10: Wees begripvol!

Maar, als de dag toch komt dat een ouder / klant contact met je opneemt over een reactie op de schmink, dan kun je natuurlijk moeilijk zeggen dat hij of zij de reactie waarschijnlijk zelf heeft veroorzaakt. Daarom heb ik een aantal tips en adviezen over het aanpakken van dit gesprek. Tevens kun je een aantal dingen al op een geplastificeerd A4’tje zetten, dat je bij je tafel hangt, zodat wachtende dit al van te voren kunnen lezen. Dit staat tevens heel professioneel

Meestal zijn ouders overstuur, in paniek of boos wanneer ze bellen over een allergische reactie. Wat je dus eerst moet doen is de ouder geruststellen en vragen hoe het met het kind gaat. Vervolgens is het voor de ouders belangrijk dat ze het gevoel krijgen dat je de reactie serieus neemt en er echt iets mee zal doen.

Vraag ze na het geruststellen hoe ze de schmink van het gezicht hebben verwijdert. Als de reactie is dat dit met een make-up remover is gedaan of iets dergelijks, leg dan rustig uit dat reacties die ontstaan op een ingrediënt in de schmink, direct tijdens het schminken begint. Leg uit dat het aannemelijk is dat het de combinatie van de remover met de schmink zou kunnen zijn of het boenen om het te verwijderen dat de irritatie creëerde.

Vertel ze dat je uit ervaring weet, dat een irritatie bij het verwijderen van schmink, verlicht kan worden door het te spoelen met warm water, aloe vera gel aan te brengen of er een paar plakjes komkommer op te leggen.

Wanneer je iemand op zijn gemak hebt gesteld, de mogelijke oorzaak van de reactie hebt uitgelegd en oplossingen geboden hebt voor het ongemak van het kind / model kun je ze nog wat verder gerust stellen door uit te leggen dat je alleen werkt met goedgekeurde schmink producten, die aan alle regels voldoen en gemarkeerd zijn als veilig voor de huid. Echter dat dit niet betekent dat je er dan niet op kan reageren.

Tot slot geef je aan dat je de schmink leverancier zal bellen met de vraag of er producten teruggeroepen zijn of er meer meldingen zijn geweest van de betreffende kleur die je gebruikt hebt op het gezicht van het kind en doe dit ook!

Na een paar dagen bel je de klant nog eens terug. Allereerst om te vragen hoe het is met het kind en de reactie. Daarbij ook om eventuele informatie over de betreffende schmink met ze te delen. Met dit belletje los je het probleem wellicht niet op, maar het is professioneel om te doen en de klant / ouder  zal je medeleven zeker waarderen.  

Een hele lap tekst

We wilde er een leuk kort en beknopt artikel van maken,…. dat is helaas niet gelukt. We willen jullie graag zo veel mogelijk informatie geven over dit onderwerp en je er in ieder geval een keer over na laten denken voordat de dag komt dat je er mee te maken krijgt.

Maar, mocht ik in bovenstaande 2150 woorden nu toch nog een vraag onbeantwoord hebben gelaten, stel ze dan gerust hieronder in de opmerkingen. Dan zullen we hier zo snel mogelijk alsnog antwoord op geven.

Groetjes LinDa en Jerry.