Facebook foto copy

Weet je niet wie ik ben?

11 mei 2016

Weet je niet wie ik ben?

Het beroep van Schmink(st)er, is vaak uitgegroeid vanuit een hobby. We vinden het leuk om te doen, worden door vrienden af en toe eens gevraagd, gaan er dan geld voor vragen, schrijven ons in bij de Kamer van Koophandel, we starten een bedrijf en dan,…. gebeurd er NIETS!

Verdorie! Waarom krijg ik nou niet meer naamsbekendheid? Waarom komen de klanten niet in bosjes bij me langs om te vragen of ik kan komen schminken?

Het antwoord daarop is eigenlijk heel simpel. Omdat het niet aan komt waaien!

Je zal moeten werken aan (onder andere) je naamsbekendheid. De kans is namelijk het grootst dat je veel opdrachten krijgt, wanneer je de eerste bent waar mensen aan denken als het om schminken gaat. In dit artikel ga ik je een beetje op weg helpen om je naamsbekendheid te vergroten. Maar, let wel: Je zal serieus moeten zijn en er echt voor moeten gaan, anders kan ik schrijven wat ik wil, maar gebeurd er niets.

Er zijn best veel acties die je kan ondernemen om je naamsbekendheid te vergroten. Waarschijnlijk kan je er zelf wel een aantal van bedenken. Omdat het echt te veel is om alles in één artikel te zetten zullen we meerdere artikelen wijden aan dit onderwerp. Als eerste gaan we aan de slag met Social Media.

Social Media

Een van de makkelijkste en goedkoopste (of zelfs gratis) manieren om meer bekendheid te krijgen is het gebruik van social media, In Nederland word vooral veel gewerkt met Facebook, twitter en Linkedin. Maar ook Pinterest en Instagram mogen niet vergeten worden.

Welke medium voor jou het beste is hangt af van je doelgroep. Zijn dit bijvoorbeeld ouders van jonge kinderen, omdat je graag schminkt op kinderfeestjes, dan kan je het beste gaan voor facebook. 87% van de Nederlanders tussen de 20 en 39 jaar zijn hier namelijk actief. Waar dit bij Twitter bijvoorbeeld maar 37% is. Bedenk dus vooraf goed waar je de energie in gaat steken en stippel dan je plan uit.

HET GEHEIM van social media marketing is, dat je er geregeld iets op plaatst wat relevant is voor je doelgroep. En met geregeld bedoel ik niet “als je er zin in hebt” maar bijvoorbeeld “iedere woensdagmiddag om 4 uur”.

De kracht van social media marketing zit in het “liken” van je post, dit komt dan weer bij vrienden terecht van de mensen die ge”liked” hebben waardoor zij je post ook kunnen zien. Liever nog maak iets dat zo leuk is, dat mensen het willen delen op hun eigen tijdlijn. Dit vergroot je netwerk. Levert nieuwe “likes” op en geeft je dus naamsbekendheid.

Post dus niet iedere woensdag middag lukraak wat je bedenkt of wat je als laatste geschminkt hebt maar bedenk iets leuks dat je publiek aanspreekt. En, zorg ervoor dat je er bent voor je publiek. Reageert er iemand op je berichtje? Stelt iemand een vraag? Reageer dan snel!

Wel belangrijk om nog even te melden is dat je een aparte pagina maakt voor je zakelijke activiteiten. De meeste van ons hebben die al een bedrijfspagina maar voor degene die het nog niet hebben is het een must! Voor je potentiële klanten is het namelijk niet interessant om te lezen wat je buiten het schminken nog meer doet.


Opdracht /Huiswerk

Om je te stimuleren om aan de slag te gaan met social media en je naamsbekendheid leek het me leuk om je ouderwets uitwerk te geven.

  1. Als je hem nog niet hebt “maak een facebook pagina” en nodig al jevrienden uit om je facebook pagina te liken
  2. Bedenk welke dag je vaste “post” dag word op facebook
  3. Wat wil je Publiek van je zien? Wat wil je dat ze van je weten? Verzin een leuke post
  4. Bereid de tekst en afbeelding/filmpje voor.
  5. Post het berichtje op de met jezelf afgesproken tijd.
  6. Like je eigen bericht.
  7. Tag SchminkenGrime in je bericht of een reactie op je bericht. We vinden het erg leuk om te zien wat je gepost hebt

In de wetenschap dat je over social media marketing hele boeken kan schrijven besef ik dat dit een redelijk beknopt artikel is en je misschien graag nog veel meer had willen lezen over het zakelijk werken met facebook of andere social media. Maar, de kern zit zeker in dit bericht. Ben zichtbaar, met regelmaat en maak het leuk voor je publiek,

Ik ben heel benieuwd waar je tegenaan loopt als het gaat om social media. Dus als je vragen of opmerkingen hebt,… zet ze zeker hieronder in de comments of stuur een email naar linda@schminkengrime.nl.

Groetjes Linda

Posted in

Linda Gloudemans

Hoi! Ik ben Linda Gloudemans, de trotse eigenaar van SchminkenGrime.nl, dé speciaalzaak voor schmink, grime en special effects make-up. Met een diepe passie voor creativiteit en alles wat met make-up te maken heeft, ben ik ooit begonnen met het experimenteren met schmink en grime. Wat begon als een hobby, is uitgegroeid tot mijn levenswerk. Nu help ik andere creatievelingen om hun dromen werkelijkheid te maken met de beste producten, tips en tutorials. Naast mijn werk bij SchminkenGrime.nl ben ik ook examinator voor de MBO-opleiding Grime en docent Grime bij de NHA. Mijn jarenlange ervaring in het vak deel ik graag met de volgende generatie grimeurs. Daarnaast ben ik Head of Makeup bij Horror Nights, waar ik verantwoordelijk ben voor het creëren van de meest angstaanjagende en realistische looks. Op dit blog deel ik mijn kennis en ervaring, van simpele schminkideeën tot geavanceerde special effects technieken. Of je nu een beginnende schminker bent of een doorgewinterde professional, je vindt hier altijd iets nieuws om te leren. Mijn doel is om je te inspireren en te begeleiden op jouw creatieve reis, zodat je de meest indrukwekkende looks kunt creëren. Als je vragen hebt of op zoek bent naar specifiek advies, aarzel dan niet om contact op te nemen. Ik help je graag verder!

1 gedachte over “Weet je niet wie ik ben?”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven